De CO2-calculator van GreenSeat verschilt met andere websites, hoe komt dat?
De meeste andere websites maken gebruik van dezelfde formules, maar verschillende emissiefactoren. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar emissiefactoren en de resultaten verschillen behoorlijk. De hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij verbranding van 1 L benzine is vast. Maar veel studies naar emissiefactoren gebruiken andere uitgangspunten, zoals:
– Wordt bij het tanken van 1 L benzine ook het energieverbruik van de raffinaderij en het transport van de benzine naar de tank berekend?
– Het kerosineverbruik van vliegtuigen verschilt per type. Het energieverbruik per (vlieg)passagier is het laagste in chartervliegtuigen, omdat ze de hoogste bezettingsgraad hebben.
– Als je vliegt vanaf Schiphol, telt dan ook de taxirit er naartoe mee?
– Wat is het energieverbruik van de trein? Het elektriciteitsverbruik van Nederlandse treinen verschilt sterk. Er wordt nog steeds gereden met treinen van 50 jaar oud, maar ook nog met dieseltreinen.
In het algemeen zijn we in staat om jouw CO2-voetafdruk heel nauwkeurig vast te stellen, mits je ons de noodzakelijke nauwkeurige informatie levert. Omdat je daar niet altijd tijd voor hebt, werken we met gemiddelden. En andere websites gebruiken andere gemiddelden. Die zijn niet fout, maar gebruiken andere studies als uitgangspunt.