Bevindt zich onderaan de pagina!

Maak je keuze

Wat is GreenSeat? Antwoord ↓

GreenSeat helpt reizigers en reisorganisaties* om duurzaam te reizen. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van deze mooie wereld.

Jij kunt een groene stoel boeken! Hoe? Door bij het boeken te kiezen voor de mogelijkheid GreenSeat CO2 compensatie. Dat is mogelijk bij deze reisorganisaties! Ben je het vergeten of biedt jouw reisorganisatie geen GreenSeat aan? Dan kun je ook achteraf naar de CO2-calculator gaan en daar alsnog je CO2-uitstoot compenseren.

Je compenseert de CO2-uitstoot van jouw reis en geeft  huishoudens in ontwikkelingslanden toegang tot duurzame energie. Een win voor het klimaat en een win voor de lokale bevolking.

* Maar ook zakelijke reizigers en reisorganisaties – Climate Neutral Group (CNG), de social-venture waar het merk GreenSeat onder valt, is actief in de business-to-business markt.

↑ Sluiten

Waarom zou ik compenseren? Antwoord ↓

Of je nu met het vliegtuig, auto of camper op vakantie gaat. Elke keer komt er CO2 vrij in de atmosfeer. CO2 is een broeikasgas dat vrij komt als fossiele brandstoffen zoals olie, gas of kolen verbrand worden. Compenseren betekent dat men iemand betaalt om CO2 in de atmosfeer te verminderen met dezelfde hoeveelheid die door jouw activiteit wordt toegevoegd. Op deze manier kunt jij de CO2 neutraliseren of in evenwicht brengen.

Je brengt je glas naar de glasbak, zamelt oud papier en wellicht plastic in? Met GreenSeat kun je ook je CO2-uitstoot opruimen.

↑ Sluiten

Wat betekent 1 ton CO2? Antwoord ↓

In de atmosfeer is de afgelopen decennia zoveel meer CO2 bijgekomen dat volgende generaties vaker met natuurrampen en klimaatvluchtelingen te maken krijgen als we nu niet ingrijpen. Maar wat is nu eigenlijk CO2? En ja het is de verbinding van koolstof en zuurstof, maar dat spreekt nog niet echt tot de verbeelding. We proberen je het helder uit te leggen aan de hand van voorbeelden van 1 ton CO2 

Je stoot 1 ton CO2 uit wanneer je…

  • 319 liter diesel verbrandt 1
  • 7 x retour naar Parijs vliegt (vanaf Amsterdam)
  • 300 kilo standaard kantoorpapier verbruikt 1
  • 16.000 km met de trein reist 1
  • 500 dagen ademhaalt

1 ton CO2 ziet eruit als…

  • 500 CO2 brandblussers
  • een luchtballon van 200 m3
  • 125 m3 cola

1 Berekend met de CO2-calculator van Climate Neutral Group voor CO2-voetafdrukberekeningen, deze is gebaseerd op het Greenhouse Gas Protocol en werkt voornamelijk met de lijst nationale emissiefactoren.

↑ Sluiten

Wat betekent 1 ton CO2 compenseren voor onze projecten?  Antwoord ↓

Hoeveel CO2 stoot jouw reis precies uit? GreenSeat berekent het voor je! Met GreenSeat CO2-compensatie betaal jij voor je uitstoot en investeer je in onze duurzame projecten, die elders in de wereld de CO2-uitstoot verminderen. Maar wat betekent 1 ton CO2 voor de projecten?

Met 1 ton CO2 investeer jij in: 

  • een windmolen in India, die 2 uur en 30 minuten draait om huishoudens te voorzien van duurzame energie.1
  • een efficiënte houtskooloven in Oeganda, waar men meer dan 8 maanden lang op kan koken. 1
  • en je bespaart 50 bomen in Cambodja, door te investeren in een biogas installatie.

1 Gebaseerd op de berekeningen uit monitoringrapportage van de GreenSeat projecten.

↑ Sluiten

Wat is het verschil tussen CO2-neutraal en klimaatneutraal? Antwoord ↓

Als je jouw reizen compenseert via GreenSeat, reis je CO2-neutraal. Een veelgebruikte term die daar op lijkt, is klimaatneutraal. De termen CO2– neutraal en klimaatneutraal hebben echter wel verschillende betekenissen.

CO2-neutraal

Door het verbranden van fossiele brandstoffen, zoals benzine en aardgas, wordt er veel CO2 uitgestoten. Vervoermiddelen zoals auto, bus, boot of vliegtuig zorgen er dus voor dat er veel CO2-uitstoot in de atmosfeer terecht komt. Als je CO2-neutraal reist, heeft de CO2-uitstoot van jouw vervoermiddel echter geen impact op het klimaat.

Klimaatneutraal

Bij vliegen is het net wat anders. Vliegtuigen veroorzaken naast CO2 ook nog andere componenten in de atmosfeer, zoals roet, condensstrepen en stikstofoxiden. Hierdoor is het effect van vliegen op het klimaat veel groter. De uitstoot van vliegreizen is namelijk meer dan alleen CO2. Als je ook al die andere gassen zou compenseren, reis je klimaatneutraal.

De keuze van GreenSeat

Bij GreenSeat hebben we ervoor gekozen om onze klanten CO2-neutraal te laten reizen, aangezien CO2 de grootste component van reizen is. Door alleen de CO2 te compenseren, worden de kosten van de bijdrage overzichtelijker en aantrekkelijker. Uit onderzoek is gebleken dat er dan meer mensen bereid zijn om te compenseren. Wij van GreenSeat willen er op deze manier voor zorgen dat groener reizen voor nog meer mensen aantrekkelijk wordt. Hoe meer mensen groener reizen, hoe minder de impact is op het klimaat.

↑ Sluiten

Is GreenSeat CO2-compensatie betrouwbaar? Antwoord ↓

Alle projecten van GreenSeat worden extern gecontroleerd en voldoen aan de strengste eisen. Het controleren van de projecten gebeurt door onafhankelijke, internationaal erkende bureaus die door de Verenigde Naties worden aangewezen en gecontroleerd. Deze bureaus controleren of een project volgens de regels is opgezet en daaraan voldoet. Lees meer over de strenge controle.

Ook GreenSeat voldoet aan meerdere controles (o.a. door PwC en ICROA) en werkt alleen met gecertificeerde projecten. GreenSeat kan daarmee de garantie geven dat de bijdrage daadwerkelijk gecompenseerd wordt.

↑ Sluiten

Waarom kiest GreenSeat voor duurzame energieprojecten en niet voor bosprojecten? Antwoord ↓

Door het steunen van duurzame energieprojecten kunnen wij de CO2-compensatie van reizigers garanderen. Bomen zorgen voor een tijdelijke CO2 opslag, want wanneer bomen gekapt worden komt de COopnieuw vrij. Bomen planten is daarom moeilijk in te zetten als CO2compensatie omdat het nauwelijks te garanderen is dat de door consumenten geplante bomen over 30-50 jaar nog steeds staan. Duurzame energieprojecten zorgen daarentegen voor een structurele verandering weg van fossiele brandstoffen en voorkomen ontbossing.

Dankzij het faciliteren van biovergisters in Cambodja, efficiënte houtskoolovens in Oeganda en windmolens in India krijgen lokale huishoudens toegang tot duurzame energie. Door deze huishoudens een eenvoudig alternatief te bieden, hoeven geen bomen meer gekapt te worden, komen minder schadelijke stoffen vrij en is dit bovendien een verbetering van de leefomstandigheden.

↑ Sluiten

De CO2-calculator van GreenSeat verschilt met andere websites, hoe komt dat? Antwoord ↓

De meeste andere websites maken gebruik van dezelfde  formules, maar verschillende emissiefactoren. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar emissiefactoren en de resultaten verschillen behoorlijk. De hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij verbranding van 1 L benzine is vast. Maar veel studies naar emissiefactoren gebruiken andere uitgangspunten, zoals:

–  Wordt bij het tanken van 1 L benzine ook het energieverbruik van de raffinaderij en het transport van de benzine naar de tank berekend?

–  Het kerosineverbruik van vliegtuigen verschilt per type. Het energieverbruik per (vlieg)passagier is het laagste in chartervliegtuigen, omdat ze de hoogste bezettingsgraad hebben.

–  Als je vliegt vanaf Schiphol, telt dan ook de taxirit er naartoe mee?

–  Wat is het energieverbruik van de trein? Het elektriciteitsverbruik van Nederlandse treinen verschilt sterk. Er wordt nog steeds gereden met treinen van 50 jaar oud, maar ook nog met dieseltreinen.

In het algemeen zijn we in staat om jouw CO2-voetafdruk heel nauwkeurig vast te stellen, mits je ons de noodzakelijke nauwkeurige informatie levert. Omdat je daar niet altijd tijd voor hebt, werken we met gemiddelden. En andere websites gebruiken andere gemiddelden. Die zijn niet fout, maar gebruiken andere studies als uitgangspunt.

↑ Sluiten

Waarom steunt GreenSeat projecten in ontwikkelingslanden en niet in Nederland? Antwoord ↓
De stijging van de CO2 in onze atmosfeer is een wereldwijd probleem. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit of de CO2 in Nederland of in China wordt uitgestoten. GreenSeat kiest ervoor om CO2 projecten te steunen in ontwikkelingslanden, omdat we daar meer mogelijk kunnen maken. Niet alleen wordt er CO2-uitstoot verminderd, ook kunnen we de lokale bevolking helpen om hun eigen levenssituatie te verbeteren. Echt win-win dus. Daarnaast reist een aanzienlijk deel van Nederland de wereld rond en is het ook daarom logisch om buiten Nederland projecten te steunen.
 
Bekijk hier onze projecten.

↑ Sluiten

Waarom is de CO2-uitstoot bij een korte vlucht in verhouding hoger dan bij een lange vlucht? Antwoord ↓

Bij het opstijgen verbrandt een vliegtuig in een keer veel brandstof. Zodra het in de lucht is, is het brandstof verbruik veel minder. Daardoor zijn korte vluchten of indirecte vluchten met overstappen extra vervuilend per km. Bij lange vluchten is de gemiddelde uitstoot daardoor lager per km.

↑ Sluiten

Waarom is de CO2-uitstoot in Business of First Class hoger dan in Economy Class? Antwoord ↓

Het verschil tussen Economy Class en Business Class komt voort uit de berekening van de CO2-uitstoot per stoel. Een Business Class stoel neemt meer ruimte in waardoor er minder passagiers in hetzelfde vliegtuig passen, de CO2-uistoot is daardoor per Business Class passagier hoger dan die van Economy Class.

Je kunt het vergelijken met een auto die 1 ton CO2-uitstoot, waarin je 1 passagier kunt vervoeren tegenover in dezelfde auto (1 ton CO2) 4 passagiers vervoeren. Per passagiers is de eerste auto dus het meest vervuilend.

↑ Sluiten

Andere vragen over GreenSeat?

Of staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op via info@greenseat.com.

Wij beantwoorden graag jouw vraag!